Szent Péter és Pál görögkatolikus templom

Bubrik Miklós parókus

Árkosy Viktor diakónus

A megtörtség után jön az igazság Lelke (5.rész)

(Zacharias Zacharou archimandrita atya Szent Előkövet Monostor, Essex)

A teljes és tökéletes, Isten által ihletett igazságosság és erény legyőzi a bűnt, és lehetővé teszi számunkra, hogy befogadjuk a Szentlelket. Ilyen volt az Úr igazságossága a kereszten való szenvedése alatt: „Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek” (Lk 23,34). Isten igazi igazságossága a tökéletes szeretet, szeretet még az ellenségek iránt is. Valóban, Krisztus mindannyiunkkal szemben a tökéletes szeretetet gyakorolja, hiszen mindannyian az Ő ellenségei vagyunk. Még akkor is, amikor az Ő népeként gyűlünk össze, nem vagyunk mások, mint az Ő ellenségeinek gyülekezete, mivel nem szeretjük Őt úgy, ahogyan kellene, és nem tükrözzük az Ő dicsőségét, ahogyan Ő szeretné, ha tennénk. És mégis, ebben a gyülekezetben Ő kínálja magát e közösségnek ételül és italul, és megadja nekünk a Szentlelket.

Aranyszájú Szent János azt állítja, hogy ha az Úr nem mondta volna ki ezeket a szavakat a kereszten: „Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek” (Lk 23,34), egyikünk sem kaphatta volna meg bűneink bocsánatát. Szavai örök érvényűek, mert halála és feltámadása pecsételte meg őket, végérvényesen hatályosak e világ végéig és azon túl is. Egész életünket Rá építhetjük, ha elkötelezzük magunkat Krisztus mellett. Állítsuk egymás mellé irgalmasságának mélységét és vétségeink sokaságát, ahogyan azt az első pünkösdi áldásban olvassuk, bűneink miatt semmik vagyunk az Ő irgalmasságának és könyörületének tengeréhez képest.

Ezért Ő fogja uralni a világot, az Ő igazságossága, az ellenségei iránti szeretete, az a szeretet, amely megszünteti a bűnt. Az egyik sivatagi atyát egyszer megkérdezte egy pogány filozófus: „Hiszel a Megfeszítettben?” Ő pedig így válaszolt: „Igen, hiszek abban, aki a kereszten eltörölte a bűnt”. Athoszi Szent Sziluan azt is megerősíti, hogy ha nem szeretjük ellenségeinket, akkor üdvösségünk bizonytalanná, kétségessé válik. Valóban, a kereszten hirdetett igazságosság megszünteti a világ bűnét, és legyőzi e kor uralkodóját. A Szentlélek fogja uralni az egész emberiséget.

Jelen kor gyermekei, akik csak emberi igazságosságot gyakorolnak, nem válnak bűnbánókká. Azok azonban, akik megkapták a Szentlelket, Krisztus győzelmét fogják hirdetni a saját életükben, és Őt mint e világ győztesét és legyőzőjét fogják megmutatni az embereknek. „Még egy kis idő és nem láttok engem” – mondta az Úr (Jn 16,16b). Ez azt jelenti, hogy már nem Ő, hanem a Szentlélek, a Vigasztaló lesz az, aki az Ő isteni igazságosságát igazolja majd az emberek előtt, és juttatja érvényre örök győzelmét.

Végül a Megváltó aszerint fogja megítélni a világot, ahogyan a világ megítéli saját magát. Szent Szofronyij atya írásaiban kijelenti, hogy mindazok, akikben a Szentlélek lakozik, soha nem szűnnek meg szemrehányást tenni önmaguknak, és a Lélek kegyelme által haladnak lelkük belseje felé. Egykori apátja, Miszáil archimandrita szavait idézve: „Isten nem ítél kétszer”, Szent Szofronyij atya azt állítja, hogy az önmagunk elleni ítéletünk, önsanyargatásunk, bűnbánatunk megelőzi és kiküszöböli a számunkra jövő ítéletet. Krisztus után ennek az elvnek kiváló tanítója a jobbik lator, „Mi tetteink méltó jutalmát kapjuk, De ő nem csinált semmi rosszat”(Lk23,41) aki vállalta az ítéletet önmagáért, elfogadva kínzását és halálát mint igazságot, és igazságot szolgáltat a vele ártatlanul megfeszített Krisztusnak. Ezért azonnal megszabadult a jövőbeli ítélettől, hiszen még aznap belépett a mennybe. Isten nem akart másodszor is ítélkezni felette.

Az igazi ítélet az önmagunkkal kapcsolatos igazság elfogadása. Amikor lélekben megalázzuk magunkat Isten előtt, és megvalljuk bűneinket, a jövőbeli ítélet szükségtelennek bizonyul. És ekkor Isten rendkívüli ajándékot kínál nekünk, ahogy Lukács evangéliumában olvassuk: „De előbb kezet emelnek rátok, és üldözni fognak benneteket. Kiszolgáltatnak a zsinagógáknak és börtönbe vetnek, királyok és helytartók elé hurcolnak a nevemért, azért, hogy tanúságot tegyetek. Véssétek hát szívetekbe: Ne törjétek fejeteket, hogyan védekezzetek. Olyan ékesszólást és bölcsességet adok nektek, hogy egyetlen ellenfeletek sem tud ellenállni vagy ellentmondani nektek” (Lk 21,12-15).

A szöveg értelme nyilvánvaló, ha a szakaszt az e világ hatalmai általi üldöztetéssel kapcsolatban értelmezzük. De ugyanez igaz akkor is, amikor szándékosan ítélkezünk önmagunk felett, amikor minden vádat magunk ellen fordítunk. Ekkor bölcsességet kapunk a Szentlélekben, amely bűnbánati imát szül bennünk, amely az Úr jövőbeli ítéletét megelőlegezve igazol bennünket.

Az Úr a szívünkben különböző „formákat” ölthet, ahogy most is a Szentléleknek ezek a próbatételei is előkészítenek bennünket az Ő ajándékainak befogadására. Akkor amikor megvalljuk bűneinket, amikor az Urat utánozzuk az Ő ellenségei iránti szeretetében, és amikor önként mondunk ítéletet bukott természetünk felett, a „belülről” okozott megtörtség és megrázkódtatás által a lelkünk mélységét hozza felszínre, alkalmassá téve bennünket a Szentlélek ajándékának, az örökkévaló Királyság ajándékának befogadására, amely által a szív annyira kitágul, hogy átfogja a mennyet és a földet egyaránt.

(Archim. Zacharias (Zacharou), Hívők a Szeretetnek a szövetségben, szerk.)

(Αρχιμ. Ζαχαρία (Ζάχαρου), Πιστοί στη διαθήκη της Αγάπης, εκδ. Ι. Μ. Τιμίου Προδρόμου, Έσσεξ Αγγλίας 2012, σ. 58-78)

Legyen rajtunk az Isten áldása!

Napi evangélium

A szávamonostori 20 vtk.
Kattintson ide az elolvasásához!

Eseménynaptár

Az engedelmesség: számítgatás nélkül történő cselekvés, önkéntes halál, körülményeskedés nélküli élet, a veszély gondtalan vállalása, gondolkodás nélkül felhozható mentség Isten előtt, halálfélelem hiánya, veszélytelen hajózás, utazás alvás közben. ... Mutass többetMutass kevesebbet
View on Facebook
Arizónai Szent Efrém Az alázat csodálatos erény, amely illatossá teszi azt, akinek van. Akiben van alázatosság, annak engedelmessége, szeretete, türelme és minden erénye megvan. ... Mutass többetMutass kevesebbet
View on Facebook
Joel atyaIsten a kiválóság jegyét helyezi azokra, akik csak azért tesznek jót, mert Isten akaratát akarják teljesíteni. Azoknak, akik jót tesznek, azért, hogy élvezzék a mennyországot, kisebb értékű jegyet ad. Aki jót tesz, azért, hogy elkerüljék a poklot annakmég alacsonyabb osztályzatot ad. De mindhárom fokozat meghaladja a szükséges küszöböt, ezért beléptető a mennyországba. ... Mutass többetMutass kevesebbet
View on Facebook
Hitvalló Szent Maximosz Az önzés az alapszenvedély, amelyből minden szenvedély, mind a testi, mind a szellemi, ered és születik. Az az ember önző, aki túlságosan szereti magát, és önmagát imádja. Amikor az ember figyelme elterelődik Istenről, és nem érdekli, hogy Vele egyesüljön, és az Ő szent akaratát teljesítse, akkor szükségszerűen önmagához fordul, akit állandóan kielégíteni szeretne. ... Mutass többetMutass kevesebbet
View on Facebook
Szent Paisziosz atyaMinél tovább éli valaki a világ által diktált életet, annál több stressz éri. Csak Krisztusban nyugszik meg az ember, mert az ember Istennek lett teremtve. A legnagyobb öröm az áldozatból származik. Csak amikor feláldozod magad másokért, akkor kerülszkapcsolatba Krisztussal, mert Krisztus az áldozat. ... Mutass többetMutass kevesebbet
View on Facebook