Szent Péter és Pál görögkatolikus templom

Bubrik Miklós parókus

Árkosy Viktor diakónus

Nagykedd – Íme a vőlegény

Íme, a vőlegény jő éjfélkor * és boldog a szolga, kit virrasztva * ámde méltatlan, kit lustálkodva talál. * Vigyázz, ó én lelkem, * és sok álommal ne terheld magad, * nehogy a halálra adatván * a mennyországból kivettessél, * hanem serkenj föl, kiáltván: * Szent, szent, szent vagy Isten, *’ az Istenszülő kedvéért könyörülj rajtunk! (Nagyheti tropár)

Leginkább az énekek énekében látjuk Krisztus vőlegényként. Krisztus a lelkünk vőlegénye, a lelkünk pedig a menyasszony, aki mindenhová követi Őt. A vértanúságba, a Golgotára, a keresztre, de feltámadásba is. Amikor elérjük ezt a szeretetet, Krisztus lehajol hozzánk és eltölti lelkünket. Rendületlenül felfelé, Krisztusra tekintsetek: Krisztussal barátkozzatok, Krisztussal fáradozzatok, Krisztussal éljetek, Krisztussal lélegezzetek, Krisztussal szenvedjetek, Krisztussal örüljetek. Krisztus legyen mindenetek! A lelketek vágyakozzék és kiáltson Vőlegénye után. Szeretlek Téged Jegyesem! Krisztus a Vőlegény, Krisztus az Atya, Krisztus a minden. Nincs jobb dolog annál, mint Őt szeretnem. Minden, amit szeretnék, Krisztusban legyen. Krisztus a minden. Minden öröm, minden gyönyörűség, az egész Paradicsom. Minden nagyszerű dolog a miénk, ha Krisztus hordozzuk magunkban. A Krisztusba szerelmes lélek bármennyi fáradtságába és áldozatába kerül is, mindig boldog és örömteli. 

Senki sem tagadhatja, hogy Krisztus az élet teljessége. Mindazok, akik ezt az igazságot tagadják lelkileg betegek és a gonosz lélek megszállottjai. Azt tagadják, ami hiányzik belőlük. Így az ördög üresen találja a lelküket és megszállja. És ahogyan a gyermek is mélyen megsérül, ha és anyja vagy apja hiányzik életéből, ugyanúgy, sőt talán még inkább megsérül az is, akinek hiányzik az életéből Krisztus és a Szűzanya. Az Énekek énekében a menyasszony így beszél a Vőlegényről, Krisztusról: „Én alszom, de a szívem virraszt. Szerelmesem hangja kopogtat az ajtón.” (Én 5,2) a menyasszony virraszt és róla álmodik. Bár alszik, a lelke feléje fordul. Így fejezi ki szeretetét és teljes odaadását. Folyamatosan őt hordozza az elméjében, a szívében még az álmában is. Őt imádja. Értitek? Az imádat teljes lelkedből és teljes szívedből történjék. Mit jelent ez? Egyetlen gondotok Isten legyen! De ne úgy, ahogy a többi gond. Ez a gond másféle legyen: imádat Krisztus iránt. Ez a gond gyönyörködtet és megörvendeztet. Ne kelletlenül történjék! Lelki örömet és gyönyörűséget érezzetek! Ez nem házi feladat, amit a gyermek az iskolában készít. Ez olyan, mint két ember szerelme, de magasabb rendű és szellemi. 

A keresztény ember lelkének kifinomultnak, érzékenynek mély érzésűnek kell lennie, hogy szárnyaljon, egyre csak szárnyaljon és az álmokban éljen. Hogy a végtelenbe szárnyaljon, a csillagok között, Isten dicsőségében, a csendben.

Fájdalmat kell érezned! Szeretned kell, és fájdalmat kell érezned amiatt, akit szeretsz. A szeretet küzd a szerelmeséért. Egész éjjel fut, virraszt, a lábát is felsebzi, csakhogy kedvesével találkozzon. Áldozatokat hoz, semmibe veszi a fenyegetést, a nehézségeket szerelme kedvéért. A Krisztus iránti szeretet még ennél is magasztosabb végtelenül magasztosabb. Ha pedig kimondjuk a szót: „szeretet” nem azokat az erényeket értjük ezen, amelyeket meg fogunk szerezni, hanem a szerető szívet Krisztus és mások iránt. Minden dologhoz így kell fordulnunk. Láttunk már édesanyát, aki karjában tartja gyermekét, megcsókolja, és túlcsordul a lelke az érzelmektől? Láttuk, hogy ragyog az arca, amikor kis angyalkáját tartja? Amikor ezt látja az istenfélő ember, mélyen megérinti, és így kiált fel: „Bárcsak én is így vágyódnék Isten iránt, Krisztusom iránt, a Szűzanya iránt, a szentek iránt!” Igen, így kell szeretnünk Krisztus Istent. Erre vágyakozol, ezt kívánod, és végül elnyered Isten kegyelmével.

De vajon lángolunk-e Krisztusért? Amikor holtfáradtak vagyunk, futunk-e a kedvesünkhöz, hogy felfrissüljünk az imában, vagy csak kelletlenül tesszük, és ezt mondjuk: „Jaj, most még imádkoznom is kell”. Mi hiányzik, amikor ezt érezzük? Az isteni szerelem, az hiányzik. Az így végzett imát elmondani sem érdemes. Talán még ártalmas is. Ha a lélek torzul és méltatlanná válik Krisztus szeretetére, Krisztus megszakítja a kapcsolatot, mert Krisztus nem „eldurvult” szívekre vágyik maga körül. A léleknek magához kell térnie, hogy méltó legyen Krisztushoz, meg kell bánni a bűneit, „még hetvenszer hétszer is”.(Mt 18,22) Az igazi bűnbánat magával hozza a megszentelődést. 

Áthoszi Porfíriosz atya tanítása

Napi evangélium

Eseménynaptár

Arizonai Szent Efrém Minden megpróbáltatás, amelyet Isten szeretete küld nekünk, segít a türelem elsajátításában és Istenhez való hasonlatosságan, akit „a türelem és könyörgés Istenének” neveznek. ... Mutass többetMutass kevesebbet
View on Facebook
Gagsztaszisz Demeter atyaMi elhagytuk Istent, de Ő sohasem hagyott el minket, ezért szenvedünk. ... Mutass többetMutass kevesebbet
View on Facebook
Szent Teofán remeteHa valaki megtisztult a szenvedélyektől, akkor szabadon hagyhatja a szívét az akaratára; de amíg a szenvedélyei aktívak, és így hagyja a szívét az akarata irányítására, akkor állandó instabilitásra és bizonytalanságra ítéli magát. ... Mutass többetMutass kevesebbet
View on Facebook
Arzeniosz Boka atya Mindig erővel és reménnyel imádkozz, és ne aggódj semmi miatt. Az imádságod bölccsé tesz, és lélekben boldog és békés leszel. ... Mutass többetMutass kevesebbet
View on Facebook
Hészükhaszta Szent József Ha érzéketlenségben élünk, elhanyagolva üdvösségünket, akkor disznókat legeltetünk és moslékkal próbálunk jóllakni, mint a tékozló fiú. ... Mutass többetMutass kevesebbet
View on Facebook