Krisztus megtestesülését megelőző bűnbánati böjti időszak misztikus kapuként nyílik meg előttünk, amely mélyebb közösségre hívja a lelket a megtestesülés isteni misztériumával. Ebben az időszakban az ember arra kap hivatást, hogy felébredjen a mindennapi élet letargiájából, és a belső megtisztulás felé forduljon. „Íme, itt az alkalmas idő, íme, itt az üdvösség napja” (2Kor 6,2).
Az isteni kisgyermek fogadására való felkészülés belső csendet igényel. A szív jászlává válik, amely befogadja az isteni misztériumot, míg a lélek, mint egy hófödte ág, amely a föld felé hajlik, meghajol a csoda nagysága előtt. Az egyházi hagyományban a böjt nem pusztán étkezési korlátozás, hanem lelki gyakorlat, amely megtisztítja az elmét és felemeli a lelket.
Ebben az időszakban az egyházi himnuszkönyv így emlékeztet minket: „Krisztus született, dicsőítsétek őt; Krisztus a mennyből, válaszoljatok neki” (Karácsonyi katavasziák). Az isteni születés várakozása átalakítja belső világunkat. A napok úgy peregnek, mint a homokszemek egy ősi homokórában, mérve az utat a nagy ünnep felé.
A böjt szívében a lélek egy téli kerthez hasonlít, amely a tavaszra vár. A szenvedélyek, mint a száraz levelek, egyenként hullnak az ima és a bűnbánat gyakorlásába, miközben a mértékletesség lesz az a kulcs, amely kinyitja a spirituális elmélet kapuit.
Ahogy közeledik a nagy ünnep, az egyházi élet intenzívebbé válik. A hívek a gyónás és az úrvacsora misztériumaihoz járulnak, felkészítve lelküket az isteni kisgyermek fogadására. Az ima mélyebbé válik, mint egy gyökér, amely a föld belsejébe hatol, éltető vizet keresve.
A böjt áhítatában az elme megtisztul a felszínes gondolatoktól és a hiú ábrándoktól. Befelé fordul, ahol a lélek meztelenül áll az isteni tekintet előtt. Ez a megtisztulás nem magányos út, hanem az egyházi testület kollektív erőfeszítése. A hívők közössége, imában és böjtben egyesülve, együtt halad az isteni megtestesülés misztériuma felé. Mint a földre hulló finom hópelyhek, úgy gyűlnek össze a hívek lelkei a hit középpontja felé.
Az egyházi hagyomány azt tanítja nekünk, hogy a böjt a lelki éberség ideje. „Böjtöljetek és imádkozzatok, hogy kísértésbe ne essetek.” (Mt 26,41)
A hívő arra hivatott, hogy éber őre legyen szívének, megvédve azt a szenvedélyek és gondolatok támadásaitól.
A betlehemi úton a lélek olyanná válik, mint egy üres edény, amely arra vár, hogy megteljen isteni kegyelemmel. A böjt megtisztítja az érzékeket, lehetővé téve az ember számára, hogy tisztábban felismerje az isteni akaratot. Az ima csendjében a Szentlélek suttogása hallatszik, amely a jászol felé vezeti lépteinket.
„Készítsétek az Úr útját” (Mk 1,3) – buzdít minket a Biblia. Ez a felkészülés sokrétű: a test böjtje, a lélek imádsága, a szív megtisztítása. A lélek, mint a viasz, amely megolvad az isteni jelenlét előtt, fokozatosan átalakul, és az erény illatát árasztja magára.
A karácsonyi böjt türelemre és lelkületre tanít minket. Ahogyan a magzat csendben fejlődik az anyaméhben, úgy érlelődik a lelki élet is a böjt csendes gyakorlatában. Minden nap egy kis lépés Betlehem felé, felkészülés az isteni kisgyermekkel való találkozásra.
Ebben a lelki felkészülésben az Egyház arra hív minket, hogy szeretettel és együttérzéssel forduljunk testvéreinkhez. Az alamizsna nélküli böjt olyan, mint az olaj nélküli lámpás. „Akkor reggel ragyogni fog a világosságotok” (Iz 58,8) – biztosít minket Izajás próféta, a szeretet cselekedeteivel párosuló igazi böjtről beszélve.
A karácsony ünnepe az isteni leereszkedés üzenetét hozza. Isten gyenge csecsemőként száll le a földre, és az alázat erényére tanít. A böjt segít mélyebben megérteni ezt a misztériumot. A lélek, mint a hóból kibújó levél, az isteni jelenlét fényét keresi.
A tél szívében az Egyház felkészül az „igazi világosság” (Jn 1,9) befogadására. A böjt a lelki tavasz, amely felkészíti a lelket az isteni mag befogadására. Az ima csendjében a hívő tanújává válik belső átalakulásának.
Ahogy közeledik az ünnep, a várakozás fokozódik. Az Egyház himnuszai egyre örömtelibbek lesznek, hirdetve a világmegváltó eseményt. A böjt által megtisztult lélek úgy áll, mint egy csillag, amely a betlehemi jászolhoz vezet.
Maximosz Meliteni püspöke




